Forumindex Trottlarna 50cc från Skellefteå

 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Em-50 (Dt-cylinder)

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VICTORIAMEKS FRÅGEFORUM
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Chefsmekanikern



Registreringsdatum: 25 september 2011
Inlägg: 309
Ort: Bureå

InläggPostat: 2011-11-06 18:00:39    Rubrik: Em-50 (Dt-cylinder) Svara med citat



Höger motorhalva, med omfräst vevhus att passa Zündapps runda vevparti, blev tunnt med material, så jag byggde upp och förstärkte med kemisk metall.


Vänster motorhalva, med inredning. Lägg märke till hur mycket luft det finns mellan vevhusväggen och skinkan på veven.... Shocked


Lamellkorg ombyggd från 3 till 4 lameller, omfrästa lameller ifrån Zündapp, har ca 40% kvar av slitytan per lamell efter omfräsning..
Men den slirar ABSOLUT INTE...


Pvl analog tändning.


Insug portat att svälja en 28mm förg, Samt Boyesen portar gjorda.


Insug me upptagna boostportar, samt Boyesenportar.


Boyesenport i sec. Transferport.


Urborrade pinnbultshål till 10 mm samt nedborrat förbi sec. transferportar. För att kunna göra hookningen av sec. transferport. Samt att få lite större Boyesenportar.


Ojdå... Vingportar..


Många portar det är i loppet för att vara en Yamahacylinder.


Förra modellen av förbränningsrum: 12,8/ 1


Senaste förbränningsrummet. 18.2/ 1 i komp. Ummm gjorde fel i beräkningen.. Mod. kraftigt fel.. Förhållande. OBS. Tigsvetsat förbränningsrum, därav alla porer. Skulle vart fräst och ipressat en hel bit som bearbetats ist. Men men...

22/8-12


Nu åker denna topp dit... ....Så vi får se hur hon beter sig med denna topp Shocked
Ett nybyggt Torodialt förbränningsrum Wink Twisted Evil
14,2/1 I komp





Den här snurran Gör ca 201m runt 13 sekunder, och 100 meter nånstans runt 6 sekunder höftat med cykeldator och visuellt 100 och 201 m.. Så lite ge och ta är det me tiden, då jag inte har nått tidkort på den.
Ekipagevikt: ca 168 kg med mig på.

Måste tillägga att jag hade banracingdrevat så jag maxvarvade nånstans runt 100 meter, och gick på maxvarv de sista 100 metrarna.

Men denna tid var före Boyesenportarna och vingportarna gjorde sitt inträde i cylindern.


Senast ändrad av Chefsmekanikern den 2012-08-22 12:33:42, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
smokke



Registreringsdatum: 19 september 2011
Inlägg: 153
Ort: njurunda

InläggPostat: 2012-07-22 23:31:38    Rubrik: Svara med citat

får vi se monstret på motorveckan? Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Chefsmekanikern



Registreringsdatum: 25 september 2011
Inlägg: 309
Ort: Bureå

InläggPostat: 2012-07-23 02:33:34    Rubrik: Svara med citat

Mjae den är i bitar, får inte upp värmen på pipan mer än 404 grader............. Hur jag än vrider å vänder på tändning/ bränslemängd å stryper stinger......
Skulle gjort headerkrökningen klar på din pipa å sett hur den går med den... Nu ere Moddlarns pipa jag försöker få värme i....Den ska ju upp till närmare 700 grader...... Men icket just nu.....
Me min ombyggda orginal Reijupipa så blir tempen 480 grader......i

Men nått monster är hon inte Smokke, kommer inte att bli nått sånt heller....
Den går rätt bra för att vara en Victoria iaf...... Då den går.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lars



Registreringsdatum: 29 december 2007
Inlägg: 244

InläggPostat: 2012-07-23 22:48:47    Rubrik: Svara med citat

Det kan vara så enkelt att du har satt mätaren på fel avstånd det kan göra att den visar fel, men det är inte hela sanningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Chefsmekanikern



Registreringsdatum: 25 september 2011
Inlägg: 309
Ort: Bureå

InläggPostat: 2012-07-24 09:17:33    Rubrik: Svara med citat

Exclamation Question Exclamation Question Exclamation Question Exclamation Question Exclamation

Ja......Nej.....ja har proben 180 mm ut från kolven.....å de har ja på båda piporna (ja de har olika karaktärer)
Men jag kan inte tänka mig att Reijupipan (som e omkapad obyggd) ska vara bättre än Moddlarns beräknade till 69cc Confused Confused Confused Skiljer 3 cc
Å det är inget direkt sug i Moddlarpipan, men ett sabla tryck
Portareorna är i det närmaste identiska, det enda som garanterat inte är lika är vinklarna, eftersom jag inte sett hans cylinder live..... Ja och så toppen då. Confused Confused Twisted Evil
Vad jag nu ska göra är att svetsa in ett mätuttag på bellyn så jag kan mäta trycket i pipan så jag får se vart i tusan jag ligger.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
smokke



Registreringsdatum: 19 september 2011
Inlägg: 153
Ort: njurunda

InläggPostat: 2013-03-09 21:04:31    Rubrik: Svara med citat

får vi se monstret i år då???
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Chefsmekanikern



Registreringsdatum: 25 september 2011
Inlägg: 309
Ort: Bureå

InläggPostat: 2013-03-11 01:57:49    Rubrik: Svara med citat

Ja vi får väl hoppas iaf.... Fick inte riktigt rätsida på hon i höstas...+hon skar rätt friskt i cyllen..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
smokke



Registreringsdatum: 19 september 2011
Inlägg: 153
Ort: njurunda

InläggPostat: 2013-12-28 13:09:03    Rubrik: Svara med citat

dyker du upp 2014 då???? Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Chefsmekanikern



Registreringsdatum: 25 september 2011
Inlägg: 309
Ort: Bureå

InläggPostat: 2014-02-21 19:02:58    Rubrik: Svara med citat

Tja de vette katten... Vi få la se... Var lite slitage på backtävlingen i höstas... hehehe
De eju det ingen 201m maskin direkt.

Hon fick litte mera area på vingportarna före backracet... Ska modda litte mera till våren då den tinat fram.....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
smokke



Registreringsdatum: 19 september 2011
Inlägg: 153
Ort: njurunda

InläggPostat: 2014-02-21 19:31:47    Rubrik: Svara med citat

d later skitbra d Very Happy skulle vara kul med lite mera folk på tävlingarna Very Happy Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Chefsmekanikern



Registreringsdatum: 25 september 2011
Inlägg: 309
Ort: Bureå

InläggPostat: 2015-07-11 17:15:16    Rubrik: Svara med citat



Nu har veven blitt aningens smäckrare.. Inte längre 0.1mm bladmått som gäller... 1.42mm blir bättre... Mer mat till pipan.



Det
Mja även transuppgångarna har fått en smekning av turbinslipen.. Orörd Höger sec trans just där.




Jb Weld i de gamla transuppgångarna.. så nu ere tätt å fint vid sidan av veven.




HELV.... Ska jag måsta ta väck så mycket i transuppgångarna
Shocked




Ja det var då fasen vad det blir stora hål överallt då Laughing




Få la plasta igen det då.. Jb Weld återigen Cool



En liten tätningsyta ala Jb.




Mja kanske inte lider av andningssvårigheter längre.... Får väl se då jag monterat samman henne igen å testat..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst
Gäst





InläggPostat: 2015-09-30 13:45:13    Rubrik: Svara med citat

kul att se att du pysslar med motorn lite nu å då!

hur gick det på motorfestivalen föresten?

Med vänlig hälsning.
Till överst på sidan
Chefsmekanikern



Registreringsdatum: 25 september 2011
Inlägg: 309
Ort: Bureå

InläggPostat: 2016-06-05 20:43:25    Rubrik: Svara med citat

Tja vad ska man säga... Aldrig har Vickyn fallerat nånsin på någe race alls.... Förutom det rejset..

1:a Race Gick för fett...
2:a Race Slet av kedjesträckaren kedjan hoppade...hahahaha
3:e Race M6 gängstången som håller kopplingswiren gick rakt av..

Så det ville sig inte riktigt detta år som var.
Ställde bort Ekipaget tills för 2 månader sen.
Nämen titta detta förklarar varför hon inte var sig lik alls i sin skönsjungande sång!!!



Kolvringen var av Shocked



Var har biten tatt vägen då???



Ahh där satt den.

Den gick förmodligen av vid monteringen Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Chefsmekanikern



Registreringsdatum: 25 september 2011
Inlägg: 309
Ort: Bureå

InläggPostat: 2016-12-26 21:09:06    Rubrik: Svara med citat

Här e liten filmsnutt på en backtävlan Trottlarna hade för några år sen. Kopplingen slirade nått fantastiskt.. Senare nått halvår senare kollade jag upp vad felet var å det var 2 st lameller som var totalt rensade i klackarna så de snurrade bara runt runt...
Numer sitte helaluminiumlameller från Zündapp i eovan.

http://foton.trottlarna.se/#!album-17-58

Ni får markera hela raden ovan om ni vill se bara körningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VICTORIAMEKS FRÅGEFORUM Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.